Wanneer je wil adverteren in Google zet je jezelf voor een gigantische puzzel. Het is namelijk een stuk meer dan een advertentie ontwerpen en deze online plaatsen – als je wil presteren met je advertenties zit hier een hele gedachtegang achter. Een belangrijk punt van je advertenties is bijvoorbeeld je kwaliteitsscore, die Google meeneemt om de prijs en de positie van je ad te bepalen. We leggen je de drie segmenten van je kwaliteitsscore uit!
1. Click-through-ratio
Het belangrijkste doel van Google is om zijn gebruikers een zo succesvol mogelijke ervaring te bieden. Om dit te bepalen kijkt Google naar hoe jij voorheen hebt gescoord: hebben bezoekers van je website doorgeklikt, of zijn ze direct teruggegaan naar een andere een website? Dit succes wordt je click-through-ratio genoemd, oftewel je CTR. Het lijkt misschien dat je weinig invloed hebt op je CTR, maar dat is niet het geval. Door je website logisch op te bouwen en slim te zijn in de plaatsing van je content, zorg je ervoor dat je bezoekers sneller doorklikken en vinden wat ze willen vinden.
2. Ervaring van de pagina
Misschien vind je het oneerlijk klinken dat jouw hele website wordt meegenomen in een besluit over een enkele pagina. In principe heb je daar helemaal gelijk in, vindt ook Google. Daarom nemen ze nog een tweede eis mee, namelijk in welke mate de specifieke pagina al gescoord heeft. Kun jij bewijzen dat veel bezoekers van deze pagina ook een bestelling plaatsen, of dat het gemiddelde bezoek erg lang is, dan vindt Google dit snel genoeg om je kwaliteitsscore te verhogen.
3. Advertentierelevantie
Als laatste wordt er nog dieper op je pagina ingezoomd. Ditmaal wordt er niet gekeken naar het succes van deze pagina, maar naar de inhoud. Klopt de inhoud namelijk wel helemaal met de zoekopdracht van de klant? Google scant in dit geval vooral op zoekwoorden: adverteren op een zoekterm die niet op je pagina terug te vinden is, kan in veel gevallen duurder uitpakken. Daarnaast is het natuurlijk ook niet logisch: wanneer iemand op een advertentie klikt, wil hij deze informatie ook terugvinden. Google is het hier mee eens, maar de kans dat jij dit al deed, is erg groot.
Kwaliteitsscore verbeteren?
Wil jij deze tips toepassen, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? We raden je aan eens een kijkje te nemen op www.traffictoday.nl! Hier ontmoet je een marketing agency die precies weet hoe ze jou kwaliteitsscore kunnen verbeteren en die dit graag omzet in gave, effectieve advertenties. Kijk meteen!