03 May 2024
Tegenwoordig lijkt het wel alsof overal waar je kijkt, beelden opduiken die je proberen te overtuigen. Soms weet je niet meer waar je moet kijken. Als bedrijf kom je er niet onderuit te moeten concurreren, om aandacht te krijgen van je doelgroep. En laten we wel wezen, je wilt niet alleen opvallen, maar ook graag de aandacht voor langere tijd vasthouden. Daar komt de kracht van banners, posters, en andere visuele middelen om de hoek kijken. Het gaat er namelijk niet alleen om dat je gezien wordt; het gaat erom dat jouw merk herinnerd wordt. Lees snel verder hoe je dit kunt doen.
Kies beelden boven tekst
Ken je de uitspraak: ‘mensen zijn luie wezens’? Dit komt doordat de hersenen van mensen zodanig zijn ingedeeld dat zij liever energie besparen, in plaats van het te gebruiken. Je weet tenslotte maar nooit wanneer het van pas kan komen. We zien dit terug in ons telefoongebruik. Veel mensen scrollen liever door afbeeldingen dan dat ze een lap tekst moeten lezen. Beelden (visuele content) worden door ons brein veel sneller verwerkt en laten dan ook vaak een blijvende indruk achter. Een goed ontworpen banner of poster kan dus letterlijk meer zeggen dan duizend woorden.
Maar hoe weet je dan welke beelden de aandacht krijgen van jouw doelgroep? Hoe zorg je ervoor dat je visuele content niet opgaat in de menigte? Nou, daar komt strategie bij kijken.
Durf uniek te zijn
Het belangrijkste is om origineel en relevant te zijn. Wanneer iedereen hetzelfde populaire ontwerp kiest, heb jij dan de moed om een andere richting te kiezen? Wees niet bang om je te onderscheiden en ontwikkel iets wat echt bij jouw merk past. Durf uniek te zijn en vergeet vooral niet wie je wilt bereiken met je boodschap.
Bedenk wat je kernboodschap is en hoe je die het beste visueel kunt overbrengen. Misschien is het een humoristische draai die mensen aan het lachen maakt of juist een emotionele noot die raakt; wat het ook is, zorg dat het blijft hangen.
Vergroot je zichtbaarheid
In de eerste plaats beginnen we met banners. Deze kunnen zowel online, als op evenementen of fysieke locaties uitstekend werken en je merkidentiteit uitdragen. Maar laten we een stap verder zetten en spandoeken bekijken. Een spandoek dient hetzelfde doel als een banner, maar geeft je vaak wel meer ruimte om groot te denken en communiceren.
Een goed ontworpen spandoek trekt de aandacht op plekken waar veel mensen komen: langs wegen, op beurzen of sportevenementen bijvoorbeeld. Ze zijn vaak groter dan banners, waardoor ze meer opvallen en mensen ze beter onthouden.
Laat je merk opvallen
Kies voor opvallende kleuren, die trouw blijven aan je merkidentiteit. Zorg ervoor dat belangrijke informatie, zoals contactgegevens, altijd duidelijk leesbaar is. Gebruik unieke en creatieve beelden die mensen onthouden. Maar zorg ook voor eenheid, zodat je doelgroep het merk direct herkent.
Visuele marketing kan je echt helpen snel succes te behalen, mits je het goed gebruikt. Banners en spandoeken zijn maar een klein deel van alle mogelijkheden, maar wel belangrijk om mee te nemen in je marketingstrategie om te groeien.